User Tools

Site Tools


1880-1900an

Differences

This shows you the differences between two versions of the page.

Link to this comparison view

Both sides previous revisionPrevious revision
Next revision
Previous revision
1880-1900an [2024/10/08 18:37] – [1888-10: Perlantikan Residen British, J.P. Rodger] sazli1880-1900an [2024/10/16 10:51] (kini) – [1890-an: Kegiatan Perikanan] sazli
Line 173: Line 173:
  
 (Sumber: Dr. R.G. Cant, 1973: {{ :lampiran:irsk.pdf ||}}[[https://www.mbras.org.my/monograph4.html|"An Historical Geography of Pahang"]] ([[https://fliphtml5.com/xqag/irsk/|PDF]]), m.s. 59-60). (Sumber: Dr. R.G. Cant, 1973: {{ :lampiran:irsk.pdf ||}}[[https://www.mbras.org.my/monograph4.html|"An Historical Geography of Pahang"]] ([[https://fliphtml5.com/xqag/irsk/|PDF]]), m.s. 59-60).
 +
 +**LATAR LOKASI: [[beserah|Beserah]]**
  
 ===== 1890-an: Kegiatan Pertanian ===== ===== 1890-an: Kegiatan Pertanian =====
Line 260: Line 262:
 \\ \\
 (Sumber: [[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_2_pusat_pengumpulan_hasil_bijih_timah.pdf ||}}[[http://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-2-pembangunan-awal-1860.html|"Sejarah Kuantan (2) : Pusat Pengumpulan Hasil Bijih Timah"]]). (Sumber: [[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_2_pusat_pengumpulan_hasil_bijih_timah.pdf ||}}[[http://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-2-pembangunan-awal-1860.html|"Sejarah Kuantan (2) : Pusat Pengumpulan Hasil Bijih Timah"]]).
 +
 +(Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)).
  
 //"While the new administration established tighter regulations for mining operations, it was forced to recognize the initial 77 year concession over 200 square miles. Development work and the low prices of the 1890s prevented much production but by 1906 the whole property was being exploited by Pahang Consolidated which would become one of the world’s largest lode mines."// (John Hillman, 2010: {{ :buku:epdf.pub_the-international-tin-cartel.pdf ||}}[[https://www.amazon.com/International-Routledge-Explorations-Economic-History/dp/0415554128|"The International Tin Cartel"]] ([[https://epdf.pub/the-international-tin-cartel.html|PDF]]), m.s.34)  //"While the new administration established tighter regulations for mining operations, it was forced to recognize the initial 77 year concession over 200 square miles. Development work and the low prices of the 1890s prevented much production but by 1906 the whole property was being exploited by Pahang Consolidated which would become one of the world’s largest lode mines."// (John Hillman, 2010: {{ :buku:epdf.pub_the-international-tin-cartel.pdf ||}}[[https://www.amazon.com/International-Routledge-Explorations-Economic-History/dp/0415554128|"The International Tin Cartel"]] ([[https://epdf.pub/the-international-tin-cartel.html|PDF]]), m.s.34) 
Line 280: Line 284:
 ===== 1908-1910: Pembinaan Jalan dan Perkhidmatan Feri ===== ===== 1908-1910: Pembinaan Jalan dan Perkhidmatan Feri =====
  
-//"Dalam tahun 1908, Jalan Kuantan – Gambang sejauh 18 ½ batu (30 km) telah disiapkan. Walau bagaimanapun, kenderaan-kenderaan perlu menyeberangi Sungai Kuantan di TANAH PUTIH dengan menggunakan feri yang telah dibuka pada 5 September 1910. Dengan terbukanya jalan ini, Gudang Rasau telah ditinggalkan dan Kuantan mula diperluaskan. Perhubungan dari Sungai Kuantan pula dikendalikan oleh Syarikat PCCL yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan trak dan kereta api dari Sungai Lembing ke Pasir Kemudi dan kemudiannya belayar dengan menggunakan kapal wap ke Pelabuhan Kuantan. Pelabuhan Kuantan ini dibuka pada awal tahun 1900 dan dipindahkan ke Tanjung Gelang pada tahun 1970-an."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]).+//"Dalam tahun 1908, Jalan Kuantan – Gambang sejauh 18 ½ batu (30 km) telah disiapkan. Walau bagaimanapun, kenderaan-kenderaan perlu menyeberangi Sungai Kuantan di TANAH PUTIH dengan menggunakan feri yang telah dibuka pada 5 September 1910. Dengan terbukanya jalan ini, Gudang Rasau telah ditinggalkan dan Kuantan mula diperluaskan. Perhubungan dari Sungai Kuantan pula dikendalikan oleh Syarikat PCCL yang menyediakan perkhidmatan pengangkutan trak dan kereta api dari Sungai Lembing ke Pasir Kemudi dan kemudiannya belayar dengan menggunakan kapal wap ke Pelabuhan Kuantan. Pelabuhan Kuantan ini dibuka pada awal tahun 1900 dan dipindahkan ke Tanjung Gelang pada tahun 1970-an."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). (Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)).
  
 ===== 1913-08-01: Penubuhan Kuantan Sanitary Board ===== ===== 1913-08-01: Penubuhan Kuantan Sanitary Board =====
  
-//"Melalui Warta Kerajaan Pahang Bil. 2167 bertarikh 1 Ogos 1913, telah ditubuhkan bertanggungjawab terhadap kawalan kebersihan, kesihatan dan pembangunan di dalam kawasan pentadbirannya dengan jawatan pengerusi “Kuantan Sanitary Board” pada masa itu disandang oleh Pegawai Daerah sendiri."// (roshanilawatey, 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_3_pemodenan_dan_perubahan_dasar_pentadbiran.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-3-pemodenan-dan.html|"Sejarah Kuantan (3) : Pemodenan dan Perubahan Dasar Pentadbiran"]]).+//"Melalui Warta Kerajaan Pahang Bil. 2167 bertarikh 1 Ogos 1913, telah ditubuhkan bertanggungjawab terhadap kawalan kebersihan, kesihatan dan pembangunan di dalam kawasan pentadbirannya dengan jawatan pengerusi “Kuantan Sanitary Board” pada masa itu disandang oleh Pegawai Daerah sendiri."// (roshanilawatey, 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_3_pemodenan_dan_perubahan_dasar_pentadbiran.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-3-pemodenan-dan.html|"Sejarah Kuantan (3) : Pemodenan dan Perubahan Dasar Pentadbiran"]]). (Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)).
  
 ===== 1918-11: Pembukaan Jalan Kuantan-Jerantut-Kuala Lipis ===== ===== 1918-11: Pembukaan Jalan Kuantan-Jerantut-Kuala Lipis =====
Line 293: Line 297:
  
 (Sumber: [[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). (Sumber: [[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]).
 +
 +(Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)).
  
 ===== Suasana Perlombongan Sekitar 1920-an ===== ===== Suasana Perlombongan Sekitar 1920-an =====
Line 311: Line 317:
 ===== 1933: Pembukaan Jalan Pekan-Kuantan ===== ===== 1933: Pembukaan Jalan Pekan-Kuantan =====
  
-//"Berikutnya, rangkaian jalan raya dari Pekan ke Kuantan (di Bt. 6 Jalan Gambang, sejauh 30 batu @ 48km) pula dibuka pada tahun 1933."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]).+//"Berikutnya, rangkaian jalan raya dari Pekan ke Kuantan (di Bt. 6 Jalan Gambang, sejauh 30 batu @ 48km) pula dibuka pada tahun 1933."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). (Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)).
  
 ===== Taburan Kawasan Bijih Timah (Setakat 1940) ===== ===== Taburan Kawasan Bijih Timah (Setakat 1940) =====
1880-1900an.1728383858.txt.gz · Last modified: 2024/10/08 18:37 by sazli