Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision |
1880-1900an [2024/10/08 18:51] – [1913-08-01: Penubuhan Kuantan Sanitary Board] sazli | 1880-1900an [2024/10/16 10:51] (kini) – [1890-an: Kegiatan Perikanan] sazli |
---|
| |
(Sumber: Dr. R.G. Cant, 1973: {{ :lampiran:irsk.pdf ||}}[[https://www.mbras.org.my/monograph4.html|"An Historical Geography of Pahang"]] ([[https://fliphtml5.com/xqag/irsk/|PDF]]), m.s. 59-60). | (Sumber: Dr. R.G. Cant, 1973: {{ :lampiran:irsk.pdf ||}}[[https://www.mbras.org.my/monograph4.html|"An Historical Geography of Pahang"]] ([[https://fliphtml5.com/xqag/irsk/|PDF]]), m.s. 59-60). |
| |
| **LATAR LOKASI: [[beserah|Beserah]]** |
| |
===== 1890-an: Kegiatan Pertanian ===== | ===== 1890-an: Kegiatan Pertanian ===== |
| |
(Sumber: [[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). | (Sumber: [[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). |
| |
| (Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)). |
| |
===== Suasana Perlombongan Sekitar 1920-an ===== | ===== Suasana Perlombongan Sekitar 1920-an ===== |
===== 1933: Pembukaan Jalan Pekan-Kuantan ===== | ===== 1933: Pembukaan Jalan Pekan-Kuantan ===== |
| |
//"Berikutnya, rangkaian jalan raya dari Pekan ke Kuantan (di Bt. 6 Jalan Gambang, sejauh 30 batu @ 48km) pula dibuka pada tahun 1933."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). | //"Berikutnya, rangkaian jalan raya dari Pekan ke Kuantan (di Bt. 6 Jalan Gambang, sejauh 30 batu @ 48km) pula dibuka pada tahun 1933."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). (Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)). |
| |
===== Taburan Kawasan Bijih Timah (Setakat 1940) ===== | ===== Taburan Kawasan Bijih Timah (Setakat 1940) ===== |