Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision |
1940-1949 [2024/10/08 20:51] – [1945-08-14: Jepun Menyerah, Sultan Dalam Persembunyian] sazli | 1940-1949 [2024/10/16 10:51] (kini) – [1947: Pembukaan Jalan Kemaman-Beserah-Kuantan] sazli |
---|
| |
"//Sumber : Buku "Peristiwa Almarhum Sultan Abu Bakar Di Ladang Ng Tiong Kiat Pada Tahun 1945" oleh Ungku Nazaruddin, Lembaga Muzium Negeri Pahang."// | "//Sumber : Buku "Peristiwa Almarhum Sultan Abu Bakar Di Ladang Ng Tiong Kiat Pada Tahun 1945" oleh Ungku Nazaruddin, Lembaga Muzium Negeri Pahang."// |
| |
| (Sumber: roshanilawatey, 16 Ogos 2015: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_peristiwa_di_ladang_ng_tiong_kiat_sungai_jerik.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/08/peristiwa-di-ladang-tiong-kiat-sungai.html|"Peristiwa di Ladang Ng Tiong Kiat @ Sungai Jerik"]]). |
| |
===== Peta Negeri Pahang Tahun 1945 ===== | ===== Peta Negeri Pahang Tahun 1945 ===== |
| |
| |
//"...perhubungan jalan raya daripada Beserah ke Kemaman pula dibina semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu dan telah dibuka dengan rasminya pada tahun 1947. Dengan wujudnya rangkaian jalan raya ini, dapatlah orang-orang dari Kemaman dan Terengganu masuk berniaga di Kuantan menggunakan jalan ini."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). (Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)). | //"...perhubungan jalan raya daripada Beserah ke Kemaman pula dibina semasa pendudukan Jepun di Tanah Melayu dan telah dibuka dengan rasminya pada tahun 1947. Dengan wujudnya rangkaian jalan raya ini, dapatlah orang-orang dari Kemaman dan Terengganu masuk berniaga di Kuantan menggunakan jalan ini."// ([[https://www.blogger.com/profile/04945828012420305567|roshanilawatey]], 29 Jun 2010: {{ :laman:sepanjang_jalan_pulang_sejarah_kuantan_4_sistem_perhubungan_pengangkutan.pdf ||}}[[https://hanila-sepanjangjalanpulang.blogspot.com/2010/06/sejarah-kuantan-4-sistem-perhubungan.html|"Sejarah Kuantan (4) : Sistem Perhubungan & Pengangkutan"]]). (Kemungkinan antara sumber asal: Alias Abdullah, Jabatan Perancang MPK dan Fauziah binti Zakaria, {{ :lampiran:pahang_dalam_sejarah_bil_4_tahun_1989_.pdf ||}}[[https://fliphtml5.com/xqag/wxda/|"Pahang Dalam Sejarah, Bil.4, Tahun 1989"]], m.s.1: Sejarah Pembukaan Kuantan (1850-1970)). |
| |
| **LATAR LOKASI: [[beserah|Beserah]]** |
| |