1940-kini
Differences
This shows you the differences between two versions of the page.
Both sides previous revisionPrevious revisionNext revision | Previous revision | ||
1940-kini [2023/06/16 06:28] – [Peta Daerah Kuantan: 1960-an] sazli | 1940-kini [2024/10/08 13:56] (kini) – sazli | ||
---|---|---|---|
Line 33: | Line 33: | ||
{{: | {{: | ||
Peta negeri Pahang tahun 1945 (Historic Pictoric: {{ : | Peta negeri Pahang tahun 1945 (Historic Pictoric: {{ : | ||
- | |||
- | ===== Kuantan Tahun 1950-an ===== | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | {{: | ||
- | Jalan Mahkota, Kuantan, tahun 1950-an (关丹 Kuantan @ Facebook, 6 Mei 2019: [[https:// | ||
- | |||
- | ===== Peta Kuantan 1951 ===== | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | Peta Kuantan 1951. Kawasan konsesi lombong Pahang Consolidated Company ditandakan biru di sebelah utara (Malaya : Surveyor General, 1951 @ Australian National University: {{ : | ||
- | |||
- | ===== 1952-05: Pemimpin Komunis Pahang Tumpas ===== | ||
- | |||
- | //" | ||
- | |||
- | ===== 1955-08-27: Kuantan Sebagai Ibu Negeri Pahang ===== | ||
- | |||
- | ==== 1901-1948: Usaha-Usaha Awal Pemindahan Ibu Negeri ==== | ||
- | |||
- | Sejak Pahang diperintah di bawah sistem Residen British pada tahun 1889, Kuala Lipis telah dijadikan ibu negeri Pahang. | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | //" | ||
- | |||
- | Semenjak itu telah ada beberapa cadangan pemindahan ibu negeri:- | ||
- | * 1901: Cadangan-cadangan awal perpindahan ibu negeri dari Kuala Lipis, oleh kerana kesan banjir tahunan: //" | ||
- | |||
- | * 1909-1920: Cadangan perpindahan ke Jerantut, pada mulanya tertunda oleh kerana menunggu penyiapan landasan kereta api, akhirnya terbengkalai: | ||
- | |||
- | * 1929: Berikutan [[1900-1940an# | ||
- | |||
- | * 1929-1945: Isu pemindahan ibu negeri tertunda akibat krisis kemelesetan ekonomi, diikuti penaklukan Jepun: //"A series of calamitous events that followed suit postponed the idea of leaving Kuala Lipis indefinitely. It began with the Great Depression which started after the October 1929 stock market crash on Wall Street. It sent investor confidence into a tailspin and wiped out millions of investment dollars. The contagion then began spreading across the globe and eventually reached the shores of Malaya. Lasting a decade, it became the worst economic downturn in the history of the industrialised world. All over the world, authorities initiated belt-tightening measures and avoidable public expenditure like changing administrative centres were out of the question. In Pahang, as well as all of Malaya, the slump began showing signs of abating by the tail end of the 1930s, but the ensuing Second World War and Japanese Occupation prolonged the suffering until peace returned in September 1945."// | ||
- | |||
- | * Oktober 1948: Sekembalinya British setelah tamatnya perang dunia kedua, cadangan yang sama telah dikemukakan, | ||
- | |||
- | (Sumber: Alan Teh Leam Seng @ New Straits Times, May 5, 2019: {{ : | ||
- | |||
- | ==== 1953-03-02: Pemilihan Kuantan ==== | ||
- | |||
- | Akhirnya pada 2 Mac 1953, kerajaan negeri telah membuat keputusan untuk memindahkan ibu negeri Pahang ke Kuantan. Latar peristiwa:- | ||
- | |||
- | //" | ||
- | \\ | ||
- | Ekoran daripada masalah ini, timbullah pula sekali lagi cadangan untuk memindahkan ibu negeri dari Kuala Lipis dan kali ini perhatian tertumpu kepada dua lokasi baru iaitu kawasan sepanjang jalan Mentakab-Temerloh dan Kuantan. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Lokasi pertama dikatakan sesuai kerana terletak di tengah-tengah negeri di samping boleh dihubungi melalui jalan kereta api; meskipun terpaksa pula menyelesaikan isu tanah yang berbukit-bukau yang tentunya menambahkan kos penyelenggaraan. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Kuantan pula dikatakan lebih ideal sebagai ibu negeri kerana: \\ | ||
- | \\ | ||
- | (a) Mempunyai kawasan tanah datar yang luas, tidak terlalu berbukit-bukau; | ||
- | (b) Tidak terlibat sangat dengan banjir; \\ | ||
- | (c) Bandar ini sahajalah yang mempunyai lapangan terbang di negeri Pahang; \\ | ||
- | (d) Kedudukannya yang tidak berapa jauh dari bandar diraja Pekan; \\ | ||
- | (e) Terdapat pantai yang indah yang boleh dijadikan pusat tarikan pelancong; \\ | ||
- | (f) Kuantan juga merupakan satu-satunya bandar di Pahang yang mempunyai pelabuhan dan ada perkhidmatan kapal yang menghubungi bandar ini dengan Singapura. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Terdapat dua buah kapal penumpang yang berulang-alik Kuantan-Singapura iaitu Resang dan Renggam. Jemaah haji dari Pahang Timur dan kawasan sekitarnya menggunakan kapal inilah untuk ke Singapura dan seterusnya ke Mekah menggunakan kapal Ansun dan Bunga Raya. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Maka terpilihlah Kuantan menjadi ibu negeri Pahang yang baru. Keputusan muktamat memindahkan ibu negeri dari Kuala Lipis ke Kuantan hanya dicapai pada 2 Mac 1953."// | ||
- | |||
- | (Sumber: Yaakub Isa / Abdullah Affan @ kuantanloka, | ||
- | |||
- | Sumber lain:- | ||
- | |||
- | //" | ||
- | ==== 1955-08-27: Perasmian Kuantan Sebagai Ibu Negeri ==== | ||
- | |||
- | Latar peristiwa perasmian Kuantan sebagai ibu negeri Pahang yang baharu, lebih 2 tahun kemudiannya (27 Ogos 1955): | ||
- | |||
- | //" | ||
- | \\ | ||
- | Masalah kedua pula ialah pada masa itu kerajaan terpaksa juga menumpukan kepada usaha memerangi pengganas komunis di hutan Pahang yang memakan banyak belanja. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Tunku Tan Sri Dato’ Shahriman bin Tunku Sulaiman dalam sebuah rencana yang disiarkan dalam Journal of Malaysian Branch of the Royal Asiatic Society Jilid LXXVI Part 2 Disember 2003 memberikan kredit khas kepada kedua-dua tokoh yang telah bersunguh-sungguh berusaha memindahkan ibu negeri Pahang dari Kuala Lipis ke Kuantan, iaitu Tengku Panglima Perang Tengku Muhammad ibni al-Marhum Sultan Ahmad dan Orang Kaya Indera Shahbandar Dato’ Abdul Razak bin Dato’ Hussein. \\ | ||
- | ....\\ | ||
- | Ibu negeri Pahang telah dipindahkan secara rasmi ke Kuantan pada hari Sabtu 27 Ogos 1955. Majlis perasmian telah disempurnakan oleh Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Abu Bakar Riayatuddin al-Muadzam Shah ibni almarhum Sultan Abdullah. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Perayaan selama dua hari dua malam berturut-turut telah diadakan di sekitar bandar yang diisi dengan persembahan kebudayaan, sukan (termasuk sukan air) di Sungai Kuantan dan perarakan kereta berhias pada sebelah malamnya."// | ||
- | |||
- | (Sumber: Yaakub Isa / Abdullah Affan @ kuantanloka, | ||
- | |||
- | Sumber lain:- | ||
- | |||
- | //"The final decision to move from Kuala Lipis to Kuantan was made on March 2, 1953. Soon after, however, obstacles began to surface even though the decision was already made. There was strong opposition from state officers as well as their counterparts in the Federal Government to make the Temerloh-Mentakab area the state capital and develop Kuantan, which was renowned for its natural beauty and pristine beaches facing the South China Sea, as a major tourist destination. \\ | ||
- | \\ | ||
- | The opposing faction finally gave in when Menteri Besar Tengku Panglima Perang Tengku Muhammad ibni Al-Marhum Sultan Ahmad who was aided by the efficient Acting State Secretary, Orang Kaya Indera Shahbandar Dato’ Abdul Razak Hussein (later Tun) managed to proceed with the transfer. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Just two years later, Abdul Razak succeeded Tengku Muhammad as the third Menteri Besar of Pahang and then went on to become second Prime Minister of Malaysia in 1970. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Finally, after more than half a century, Kuantan was officially declared the state administrative by the Pahang ruler, Sultan Abu Bakar on Aug 27, 1955. The momentous event was celebrated with pomp and pageantry for two consecutive days. Relief could definitely be sensed as the transfer had taken so long that during the duration, Pahang had come under the reigns of four sultans and experienced the administration of 16 British Residents!"// | ||
- | |||
- | (Sumber: Alan Teh Leam Seng @ New Straits Times, May 5, 2019: {{ : | ||
- | |||
- | ==== Kesan Perpindahan ==== | ||
- | |||
- | Kesan-kesan perpindahan ibu negeri terhadap demografi dan sosio-budaya Kuantan:- | ||
- | |||
- | //" | ||
- | \\ | ||
- | Pada masa itu kawasan perumahan pegawai kerajaan yang dikenali sebagai Transit Quarters telah siap untuk diduduki. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Bagi kebanyakan penduduk asal Kuantan, kedatangan penghuni baru ke bandar ini turut membawa kejutan, baik dalam bentuk sosial, ekonomi mahupun lingusitik. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Kalau dahulunya loghat yang dituturkan oleh penduduk Kuantan merupakan campuran loghat Riau-Johor yang dipengaruhi oleh loghat Terengganu, kini wujud pula fenomena loghat baru yang dibawa oleh orang-orang Lipis dan Raub. Bidang ekonomi juga banyak yang berubah. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Harga barangan pengguna melambung, terutamanya ikan dan sayur-sayuran. Sewa rumah kediaman pun demikian juga. Ikan aya (ikan kayu) yang dahulunya tidak begitu digemari oleh orang-orang Kuantan dan Pekan kerana kononnya boleh menyebabkan gatal tubuh badan, sehingga harganya berada di bawah 10 sen sekati. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Dengan ketibaan saudara-saudara dari ‘kawasan ulu Pahang’ ini harganya turut meningkat, meskipun tidaklah sebanding harga ikan tenggiri. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Penjualan ikan yang dahulunya dibuat dalam bentuk ‘secocok’ dan ‘segugus’ (bagi ikan kecil seperti kembung, selar, kerisi dan sebagainya) atau ‘seekor’, | ||
- | \\ | ||
- | Mengatasi masalah pengangkutan pada masa itu, Majlis Bandaran Kuantan mula mengadakan perkhidmatan bas bandar di bawah nama Kuantan Town Bus. Bas yang digunakan ialah bas yang bersaiz pendek, yang boleh bermuat sekitar 20 orang sahaja. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Harga tiketnya juga relatif murah – di antara 5 sen hingga 15 sen. Ramailah penduduk Kuantan pada masa itu yang ingin untuk merasa menaiki bas ini dengan hanya bersiar-siar di sekitar bandar kecil ini!"// | ||
- | |||
- | (Sumber: Yaakub Isa / Abdullah Affan @ kuantanloka, | ||
- | |||
- | //" | ||
- | |||
- | ===== Peta Daerah Kuantan: 1960-an ===== | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | **Kiri**: Peta sekitar Kuantan, 1963 (Surveyor General, Federation of Malaya, 1963 @ Australian National University: {{ : | ||
- | **Kanan**: Peta daerah-daerah Pahang, 1960-an: //" | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | Peta sekitar daerah Kuantan, tahun 1966 (D. Survey, Ministry of Defence, United Kingdom, 1966 @ Open Research Library, Australian National University: {{ : | ||
- | |||
- | ===== 1961-1962: Suasana di Kuantan ===== | ||
- | |||
- | ==== Tanjung Lumpur ==== | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | **Kiri**: //"New fishing boat, Kampung Tanjung Lumpur"// | ||
- | **Tengah**: //" | ||
- | **Kanan**: //" | ||
- | |||
- | //" | ||
- | |||
- | (Sumber: Vintage Every Day, April 27, 2018: {{ : | ||
- | |||
- | ===== 1969-12-26: Mat Kilau Muncul Semula ===== | ||
- | |||
- | //" | ||
- | dibawa oleh cucunya datang ke Kampung Pulau Tawar, Jerantut, Pahang, dan katanya di situlah kampung asalnya. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Pada hari jumaat, 26 hari bulan Disember 1969, beliau telah dibawa oleh keluarganya ke masjid di Kampung Pulau Tawar itu kerana hendak sembahyang Jumaat. Sejurus sebelum sembahyang Jumaat, di hadapan orang-orang kampung itu yang hendak menunaikan fardu Jumaat, orang tua yang selama itu disebut "Mat Siam" itu telah memberitahu kepada orang ramai dalam masjid itu mengatakan bahawa dialah yang sebenarnya Mat Kilau anak Tok Gajah (Rasu) yang telah berperang menentang campur tangan British dalam pemerintahan di negeri Pahang dari tahun 1891-1895 dahulu dan sekarang beliau telah berumur 122 tahun sambil menunjukkan tanda atau parut di badannya sebagai bukti. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Berita pengumuman "Mat Siam" yang mengakui dirinya Mat Kilau itu telah ditulis oleh Haji Alang Ahmad pemberita suratkhabar Utusan Melayu di Temerloh, dan esoknya pada hari Sabtu, 27 hari bulan Disember 1969, berita itu pun tersiar dalam suratkhabar Utusan Melayu yang terbit di Kuala Lumpur dan telah tersebar luas ke seluruh Malaysia dan Singapura. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Sejak itu suratkhabar berbahasa Melayu di Malaysia telah melaporkan mengenai berita yang luar biasa itu dan telah menarik perhatian orang ramai di seluruh Malaysia dan Singapura terutama orang-orang Melayu. Orang awam, ahli-ahli dan peminat sejarah Tanah Melayu, khasnya sejarah Pahang, serta orang-orang besar Melayu juga, terutama penulis dan pemberita suratkhabar, | ||
- | \\ | ||
- | Oleh sebab pengakuan luar biasa itu telah menarik perhatian ramai di seluruh Malaysia dan Singapura terutama kepada orang Melayu yang merasa megah akan perjuangan pahlawan mereka pada masa yang silam, pada 8 hari bulan Januari 1970, kerajaan Pahang telah menubuhkan sebuah jawatankuasa yang ditugaskan menyiasat pengakuan "Mat Siam" yang mengatakan ianya Mat Kilau anak Tok Gajah pahlawan Melayu Pahang yang terbilang itu. Jawatankuasa itu dipengerusikan oleh Datuk Haji Abdul Aziz bin Ahmad, seorang daripada ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Pahang, dan ahli jawatankuasa itu terdiri daripada Encik Zakaria bin Hitam (Setiausaha), | ||
- | \\ | ||
- | Ahli Jawatankuasa itu telah menjalankan tugas yang diberikan kepada mereka untuk menyiasat hal itu. Akhirnya pada 8 hari bulan Julai 1970, Jawatankuasa itu telah menyerahkan laporan mengenai penyiasatan itu kepada kerajaan Pahang. Setelah kerajaan Pahang mengkaji laporan Jawatankuasa itu, dan setelah dibawa ke dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan Pahang, dengan persetujuan Sultan Pahang (Sultan Abu Bakar Riayatuddin Shah), pada 6 hari bulan Ogos 1970, Tan Sri Haji Yahya bin Muhammad Seh, Menteri Besar Pahang, bagi pihak kerajaan Pahang, telah mengisytiharkan bahawa orang tua yang tinggal di Kampung Batu Lima, Jalan Gambbang-Kuantan, | ||
- | \\ | ||
- | Selain daripada mengandungi keterangan yang mengisahkan bahawa "Mat Siam" itulah Mat Kilau, laporan jawatankuasa itu menerangkan juga beberapa riwayat berhubung dengan perjuangan Mat Kilau dengan rakan seperjuangannya menentang British dahulu, dan laporan itu telah menambahkan lagi keterangan Sejarah Pahang yang telah disebutkan dalam buku ini. \\ | ||
- | \\ | ||
- | Sepuluh hari selepas diisytiharkan bahawa Mat Siam itu sebenarnya Mat Kilau, pada pagi hari Ahad, 16 hari bulan Ogos 1970, Mat Kilau telah meninggal dunia di rumahnya di Kampung Batu Lima, Jalan Gambang-Kuantan, | ||
- | |||
- | {{: | ||
- | Mat Kilau, 1969. | ||
- | |||
- | (Sumber: [[https:// | ||
1940-kini.1686868114.txt.gz · Last modified: 2023/06/16 06:28 by sazli